10.12.2015
Akavan Erityisalojen verkkolehti

Digi-detoxParanna keskittymistäsi,
suojele aivojasi


Asiat tärkeysjärjestykseen

Työntekijä kykenee päivässä tekemään vain muutaman isomman ja vaativamman tehtävän. Tee lyhyt lista kolmesta tärkeimmästä tehtävästä seuraavalle päivälle ja pysy suunnitelmassa. Varaa pienemmille tehtäville kuten sähköposteille tietty aika päivästä. Sinun ei tarvitse vastata kaikkiin viesteihin heti.

Kirjoita muistiin
Älä yritä pitää kaikkia tekemättömiä töitä mielessäsi, tämä kuluttaa aivoja. Kirjoita tehtävät muistiin, näin aivokapasiteettiasi vapautuu muihin tehtäviin.

Digi-detox

Mitä sellaista meillä Suomessa on, mikä monissa muissa maissa on jo luksusta? Hiljaisuutta.

Itä-Suomen yliopisto tutkii nyt hiljaisuutta ja kuuntelua matkailuvalttina. Kohderyhmänä ovat kiinalaiset, joista suuri osa elää tiiviisti kansoitetuissa, meluisissa suurkaupungeissa pitkää työpäivää tehden. Projektiin kuuluu luonnossa rauhoittumista ilman älylaitteita.

Tutkimukseen osallistunut hongkongilainen kuuli Pohjois-Karjalassa ensimmäistä kertaa elämässään putoavien sadepisaroiden äänen. Hänen kotikaupungissaan taustamelu on yötä päivää niin kova, että sateen tai linnunlaulun kaltaiset luonnon
äänet häipyvät kuulumattomiin. Samantyyppisiä ”digital detox” -ohjelmia on syntymässä muuallakin maailmassa. Taustalla vaikuttaa suuri työelämän ja teknologian murros. Esimerkiksi Kiinassa on arvioitu, että maan 632 miljoonasta internetin käyttäjästä 24 miljoonaa on vakavasti nettiriippuvaisia. Heille elämä ilman jatkuvaa online-tilaa tuntuu mahdottomalta ja aiheuttaa vakavia vieroitusoireita.

 

Hallitse hälyä
Sulje kännykän hälytysäänet sähköpostien, somen ja tekstiviestien osalta. Tee sama tietokoneesi ponnahdusikkunoille, kun haluat keskittyä kunnolla. Pidä työpöydälläsi edes yksi paikka vapaana papereista ja tavaroista. Myös visuaalinen häly kuormittaa aivoja.

Älä suostu tekniikan orjaksi
Sinun tuskin tarvitsee kuljettaa älypuhelinta mukana saunaan tai juoksulenkille tai tuijottaa sitä ruokapöydässä perheesi tai ystäviesi seurassa.

Jaa iso työtehtävä osiin
Kun työskentelet laajemman kokonaisuuden parissa, älä yritä tehdä kaikkea kerralla. Jaa työ osiin.

Keskustele
Aivot pitävät sosiaalisesta kanssakäymisestä. Pyri keskustelemaan jonkun kollegasi kanssa ainakin muutaman tunnin välein. Vaikka puhuisitte vaikeastakin asiasta, muiden ihmisten seura laskee aivojen kuormitusta ja stressitilaa.

Katkaise hektisyys
Kun työ tuntuu erityisen hektiseltä ja ajatus takkuaa, katkaise tilanne ja suuntaa aivojesi huomio aivan muualle, johonkin pieneen tehtävään. Voit esimerkiksi lukea lyhyen lehtiartikkelin, tehdä kauppalistan tai piirtää kuvan koirastasi. Tämä antaa aivoillesi tilaisuuden rauhoittua.

Mieti, missä työ sujuu
Nykyteknologia mahdollistaa työnteon kotona tai muussa rauhallisemmassa paikassa. Etenkin avokonttorit voivat lisätä vaikeuksia keskittyä työhön. Hiljainen työpiste on avainasia tarkkuutta ja keskittymistä vaativassa työssä.

Pidä taukoja
Tauot kohentavat työvirettä ja piristävät aivoja. Jatkuva istuminen on huono asento aivotyölle; istuva asento viestittää aivoille, ettei mitään tärkeää ole tapahtumassa. Seisominen ja liikkuminen virkistävät ajattelua, samoin ulkoilmassa oleskelu.

Ota oma hetki joka päivä
Pyri omistamaan häiriötön hetki itsellesi joka päivä. Tee silloin itsellesi mieluisia asioita tai ole tekemättä mitään. Älä ”ohjelmoi” omaa aikaasi etukäteen, sillä silloin siitä voi tulla suorittamista. Jos aluksi vain tuijotat puoli tuntia seinää, sekin sopii hyvin. Päätarkoitus on tietoinen rauhoittuminen.

Lue myös: Kun liikenneruuhka iskee aivoihin

Teksti: Pirjo Leppänen

Kuva: iStock/Anne Sorri

 
Kerro kaverille
Pääkirjoitus: Välillä on pantava hanttiin
Pääkirjoitus: Välillä on pantava hanttiin
4/2015
4/2015
Pääkirjoitus: Välillä on pantava hanttiin
Puheenjohtajalta: Luottamus hakusessa
Puheenjohtajalta: Luottamus hakusessa
4/2015
4/2015
Puheenjohtajalta: Luottamus hakusessa
Myrskyinen työmarkkinasyksy
Myrskyinen työmarkkinasyksy
4/2015
4/2015
Myrskyinen työmarkkinasyksy
Paikallinen sopiminen ok - sanelulle selkeä EI
Paikallinen sopiminen ok - sanelulle selkeä EI
4/2015
4/2015
Paikallinen sopiminen ok - sanelulle selkeä EI
Milloin kiusaamisesta tuli normi työpaikoilla?
Milloin kiusaamisesta tuli normi työpaikoilla?
Milloin kiusaamisesta tuli normi työpaikoilla?
Case: ”Olenko niin huono, että minulle voi sanoa mitä vain?”
Case: ”Olenko niin huono, että minulle voi sanoa mitä vain?”
Case: ”Olenko niin huono, että minulle voi sanoa mitä vain?”
Hyväksyvä työyhteisö parantaa
Hyväksyvä työyhteisö parantaa
Hyväksyvä työyhteisö parantaa
Järjestöille yhä enemmän hyvinvointivastuuta
Järjestöille yhä enemmän hyvinvointivastuuta
4/2015
4/2015
Järjestöille yhä enemmän hyvinvointivastuuta
Kun liikenneruuhka iskee aivoihin
Kun liikenneruuhka iskee aivoihin
Kun liikenneruuhka iskee aivoihin
Yhteistoiminta möröstä mahdollisuudeksi
Yhteistoiminta möröstä mahdollisuudeksi
4/2015
4/2015
Yhteistoiminta möröstä mahdollisuudeksi
Tasa-arvo ja uusi työ kärkiteemoja 2016
Tasa-arvo ja uusi työ kärkiteemoja 2016
4/2015
4/2015
Tasa-arvo ja uusi työ kärkiteemoja 2016
Jäsenen ääni kuuluu
Jäsenen ääni kuuluu
Jäsenen ääni kuuluu
Oman työuran alkuun
Oman työuran alkuun
4/2015
4/2015
Oman työuran alkuun
Akavan Erityisalojen toiminta kiinnostaa myös ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita
Akavan Erityisalojen toiminta kiinnostaa myös ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita
4/2015
4/2015
Akavan Erityisalojen toiminta kiinnostaa myös ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita
Tervetuloa kevään jäsenkoulutuksiin
Tervetuloa kevään jäsenkoulutuksiin
4/2015
4/2015
Tervetuloa kevään jäsenkoulutuksiin

Akavan Erityisalat

Maistraatinportti 4 A, 6. krs 00240 Helsinki

P. 0201 235 340

www.akavanerityisalat.fi